Home sweet home en hoe gaat het nu met mij?

27 augustus 2018 - Nederland, Nederland

Hallo lieve bloglezers,

Nou dat is al een tijdje geleden hé?! Ik ben nu precies een maand thuis van de Filipijnen en wat heb ik weer moeten wennen aan alles. Ik ben op 23 juli geland in Amsterdam naar een hele mooie reis die ik samen met pap, mam en Nicky heb gemaakt. We hebben tijdens onze reis in 3,5 week 5 eilanden bezocht (Bohol, Negros, Panay, Cebu en Siquijor). Al deze eilanden hadden ontzettend mooie bezienswaardigheden en hele mooie stranden. Al moet ik zeggen dat mijn hart echt gestolen door El Nido is. Maar wauw.. wat een geweldige vakantie. Super mooie hotels, lekkere restaurants, scooteren door de eilanden en het bezoeken van mooie bezienswaardigheden. Om in het kort even te vertellen wat ik tijdens mijn verblijf in de Filipijnen gezien heb, heb ik een lijstje gemaakt met alle highlights van de Filipijnen, die als je ooit overweegt om naar de Filipijnen te gaan, zeker moet bezoeken. Nou hier komt die dan:

Palawan:

Iwahig prison (Puerto Princesa)
Port Barton (hier kan je leuk eilandhoppen en met schildpadden zwemmen!)
Lio beach (El Nido)
El Nido zipline
Tour A (een tour met de boot door alle mooie lagoons in El Nido)
Een tip voor de echte feestbeesten: in El Nido kan je super leuk uitgaan!

Dumaguette:

Apo island

Siquijor:

Cambugahay Falls
Saladong beach
Monkey Business (super lekker restaurant!)

Cebu:

Oslob (hier kan je zwemmen met walvishaaien. Dit was echt zo gaaf!)

Bohol:

Panglao beach
Chocolate Hills
Tasier aapjes kijken (super cute!)
Man made forest in Loboc

Ik heb hier in het kort opgeschreven wat ik tijdens de reis in de Filipijnen heb gezien en waarvan ik denk dat het echt de moeite is om deze te bezoeken. Maar nu weer even snel terug naar mijn verhaal.

Het afscheid

Het afscheid van mijn groepsgenoten en Janice  beviel me echt zwaar. Mijn groepsgenootjes zijn echt vrienden geworden die ik deze afgelopen 3,5 maand heb leren kennen. In goede en in slechte tijden deelde we lief en leed met elkaar. We konden altijd bij elkaar terecht en deelden alles samen. Het was dus niet echt prettig om afscheid te nemen. En ook zeker niet van onze lieve Janice. Wat hebben wij een lieve begeleidster gehad de afgelopen stage periode. Ik ben haar zo dankbaar voor alles wat ze voor mij betekend heeft!

De terugreis

De laatste avond in Makati (een buurt in Manilla) zijn we gezellig met zijn allen en Marcel gaan uiteten bij een super lekker sushi restaurant. En voor diegene die mij goed kennen weten ze dat sushi echt mijn lievelingseten is, dus een goede voorbereiding op de terugreis hahahaha. De volgende dag om 19:50 vlogen we richting Amsterdam. Eerst een tussenlanding in Taiwan en daarna door naar Amsterdam. Gelukkig heb ik veel geslapen te terugreis. Alleen werd mijn ruimte een beetje beperkt door Nicky die de hele bank in beslag had genomen hahaha. Maar goed, na een lange reis in totaal van ongeveer 19 uur waren we geland in Amsterdam. Dit was zo raar. Niet te beseffen dat ik gewoon bijna 4 maanden van huis ben geweest.

Op de terugweg merkte ik al dat mama en papa een beetje stiekem deden dus ik vroeg of ze wat in de smiezen hadden. Na 1000x vragen bleven ze nog steeds stug volhouden dat er niks aan de hand was en dat ik me niet te druk moest maken. Ik liet het los en we vertrokken richting Wanssum. Nou de terugweg van Amsterdam naar Wanssum was zo voorbij aangezien ik de hele tijd naar buiten heb gekeken omdat alles er zo vreemd uit zag voor mij. Eenmaal aangekomen thuis zag ik al een groot spandoek tegen de raam hangen en de vlag hing uit. Toen ik achter de poort liep waren mijn lieve vriendinnen en familie allemaal achter het huis om mij te verassen met een heerlijk ontbijtje.  Ik was zo blij om iedereen weer te zien. Mijn lieve vriendinnen Demi, Janine en Silvia, oma Wanssum en mijn allerliefste neef Quin. De buren stonden mij buiten op te wachten. Zo lief! Ik kon eigenlijk nog niet beseffen dat ik weer thuis was.

Drukke 4 weken volgden met werken en leuke dingen doen met familie en vrienden. Ik moet zeggen ik mis de Filipijnen heel erg maar ik vind het ook super fijn om weer lekker thuis te zijn!

Ik heb ontzettend moeten wennen aan alles in Nederland. Maar nu begint alles weer een beetje normaal te worden. Vandaag heb ik weer mijn eerste schooldag gehad van mijn laatste leerjaar alweer.

Dit was alweer mijn laatste blog! Bedankt allemaal voor het lezen en het reageren van leuke berichtjes op mijn verhalen tijdens mijn grote avontuur. Het gaf mij goede moed wanneer het even iets moeilijker was.

Heel veel liefs,

Anne-Fleur

1. Nicole:
    27 augustus 2018
    Wauw Anne-Fleur! Dit neemt niemand je ooit nog af! En als ik je mag aanraden, maak nog veel van die mooie reizen voor je je gaat settelen met huisje-boompje-beestje. Hebben Luc en ik ook gedaan! Daar hebben we hele mooie herinneringen aan overgehouden waar we nog vaak aan terugdenken, ook als het nu soms wat moeilijker is.
    Heel veel succes met je laatste jaar en dan naar HBO-V! Goede keuze! Als ik je ooit nog ergens mee kan helpen, dan hoor ik het graag! 😘
  2. Petra en Jan Wijers:
    Hoi Anne-fleur.

We hebben genoten van jou reisverslagen en alle mooie foto's!
    Deze ervaring neemt niemand je meer af.
    Door alles wat je hebt meegemaakt, de mooie maar ook verdrietige dingen wordt je gevormd en rijker!!
    Neem het mee voor je verdere leven.

Geniet van alles en vooral veel plezier en succes met je vervolgstudie!

Groetjes aan iedereen.
    Jan en Petra.🖑
  3. Henriette Cremers:
    27 augustus 2018
    Bedankt voor je interessante reisverhalen Anne-Fleur en succes met je studie🍀!
  4. Dieke:
    27 augustus 2018
    Ik ben keeeeei trots op jou!!!!
  5. Ingrid:
    29 augustus 2018
    Lieve Anne-Fleur, Wat een gave tijd heb je gehad met een super mooie stage en veel goede bagage voor je laatste jaar. Wees trots op jezelf, ik ben het al.
    Lieve groet Ingrid
  6. Botak:
    1 september 2018
    Hi Anne-Fleur,

Dankjewel dat we als 'n klein vliegje op je schouders mochten meegenieten van de prachtige avonturen die jij daar op de Filipijnen meegemaakt hebt! Veel succes met het vervolg van je studie enne....don't forget to stay connect with your inner explorer ;-)