Gearriveerd in Miagao!

1 mei 2018 - Miagao, Filipijnen

Lieve lezers,

Yessss eindelijk is het zover! We zijn gearriveerd in de Filipijnen! Door alle nieuwe indrukken en drukke dagen, is het schrijven van een nieuw reisverhaal perongeluk een beetje langs mij heen gegaan. Woensdag avond om 18:45 uur zijn we na een lange vlucht geland in Manila. We zijn naar ons hotel gebracht met de taxi. We hebben wat gegeten in Manila en zijn vervolgens gaan slapen. Of ja slapen... lukte niet vanwege een jetlag. Samen met Stefanie, Sanne en Marcel zijn we om 4:30 uur naar het ontbijt gegaan en hebben hier een typisch Filipijns ontbijt gegeten. Het was wel even wennen. Gebakken sardientjes en pancackes in de ochtend hahahahah. We hebben vanaf 5:00 uur gekaart op de hotel kamer, omdat slapen echt niet meer lukte. Om 9:45 zijn we weer door de taxi opgehaald voor onze laatste vlucht naar Iloilo. Na  een lange reis van bijna 30 uur zijn we donderdag geland in Iloilo op het eiland Panay. We werden warm verwelkomt door onze stagebegeleidster Janice en haar familie. We zijn met zijn alle in een jeepney naar the shoppingmall gegaan in Iloilo City. We hebben hier de middag doorgebracht met zijn allen en hebben het gezellig afgesloten  door met zijn allen te gaan uiteten. Na het winkelen zijn we met de jeepney naar Miagao gereden. En bij ons huisje in Miagao stonden al veel mensen te wachten om ons te verwelkomen en ons te helpen met het tillen van onze backpacks. Wat een lieve mensen wonen hier! Ze staan altijd open voor hulp te bieden en zijn altijd in voor een praatje.

We hebben donderdag avond met de groep gezellig een drankje gedaan in ons huisje waar we de komende 2,5 maand verblijven. Toen iedereen gesetteld was op zijn kamer om te gaan slapen, kwamen Sanne en ik op het balkon een meisje uit Dubai tegen, die aan de universiteit van Miagao studeerde. We hebben in het Engels met haar gecommuniceerd. Het is erg leuk dat je al zo snel nieuwe mensen leert kennen die uit een totaal ander land als mij en mijn mede studenten komen. Na een gesprek van een uur, nodigde ze ons uit om een keer met haar en haar vrienden een drankje te gaan doen.

Vrijdag hebben we uitleg gehad van Janice over de aankomende stage periode. We hebben in de avond bij Janice en haar familie gegeten. Na het eten bood Janice ons Balut aan. Dit is een Filipijnse delicatesse waarbij je een ei met een kip of eend-embryo van ongeveer 10-20 dagen eet. Het was eerst een hele strijd om het te proberen, maar op het einde heeft (bijna) iedereen het gegeten. En stiekem... was het helemaal niet zo vies als het lijkt. Maar het idee dat je een kip embryo eet... dat maakte het wat lastiger. We hebben de hele avond veel plezier gehad met alle studenten en Janice en haar familie. Ooooh en niet te vergeten... hebben we karaoke met zijn alle gedaan. De meeste  Filipino’s vinden karaoke ontzettend leuk en het wordt daarom ook veel gedaan.

In het weekend hebben we ons bezig gehouden met het verkennen van Miagao. We werden door verschillende mensen uitgenodigd om mee te doen aan een fiësta. Dit is een feest waarbij alle Filipino’s eten koken en dat je van het ene naar het andere huis loopt om daar een hapje te eten en gezellig te kletsen met de mensen die op dat moment ook aanwezig zijn. Het was ontzettend leuk om tussen de lokale Filipino’s te zijn omdat je dan meemaakt hoe hun feestdagen vieren en je leert over hun levenswijze. We zijn zaterdag samen met het meisje uit Dubai die we hadden leren kennen samen met haar vrienden wat gaan drinken in de karaoke bar. Het was zo ontzettend leuk om nieuwe mensen te leren kennen!

Gister ochtend zijn een naar de Mayor (burgemeester) van Miagao gegaan. We waren door hem uitgenodigd om langs te komen en hem te ontmoeten. Hierna hebben we een kijkje genomen in het Rural Health centre (een soort spordeisendehulp). Hier mochten we meekijken hoe een man met een wond in zijn hoofd gehecht werd. Ik vond het erg interessant om al een kijkje te kunnen nemen in de handelingen die uitgevoerd worden op de SEH. Hierdoor heb je al een beeld over wat er zoal kan voorkomen tijdens de stage. Na ons bezoekje aan het Rural Health centre zijn we met de jeepney naar het Guimbal Hospital gegaan, om een kijkje te nemen in het ziekenhuis waar we stage gaan lopen. We kregen als eerste een  introductie van een verpleegkundige van het ziekenhuis. Hierna kregen we uitleg over a.s donderdag (de meeloopdag) in het ziekenhuis. We worden in groepen verdeeld waarmee je deze dag kan meelopen. De afdelingen waaronder we donderdag verdeeld zijn, is de operatiekamer, de verloskamer en de spoedeisendehulp. Na het bezoek aan het ziekenhuis zijn we naar de universiteit van Miagao gegaan waar we een rondleiding kregen. We waren hiervoor uitgenodigd door een vrouw die we op de fiësta hadden leren kennen.

Vandaag zijn we om 10:00 uur opgehaald door Janjan. Zijn echte naam is Dave maar in de Filipijnen geven ze iedereen een nickname (koosnaampje). We zijn boven op de jeepney naar een ontzettend mooi strand gereden waar we de hele dag gesnorkeld hebben. Na het snorkelen hebben we nog een uurtje intensief gefitnesst (want ja.. dit moet ook gebeuren). We hebben de dag afgesloten door met zijn alle lekker te gaan uiteten bij Sulu Garden. Een geslaagd dagje dus!

Morgen gaan we een kijkje nemen bij Help the Filipino children foundation en in de middag zijn we uitgenodigd voor een verjaardag. Het beloofd een leuke dag te worden!

Al met al waren de eerste dagen ontzettend druk, leuk en vooral interessant.

Het is nu 22:40 uur in de Filipijnen (16:40 Nederlandse tijd) dus het is nu even tijd om te gaan relaxen en Temptation Island terug te kijken (hier hebben we nog geen tijd voor de gehad de laatste dagen hahahahha) Welterusten allemaal! A new blog is coming soon!

Heel veel liefs,

XXX

Anne-Fleur

1. Arna:
    1 mei 2018
    Wat geweldig mup dat de eerste dagen goed bevallen!!!En wat een mooie verhalen en foto's !!!
    Geniet En beleef!!!!!
  2. Peter en Sandra:
    Geniet ervan lieverd.
    Goed bezig
  3. Marly:
    1 mei 2018
    Wat heb jij al veel gedaan de eerste dagen zeg! Leuk om zo een beetje met je mee te reizen. Veel succes Anne-Fleur
  4. Olga:
    1 mei 2018
    Jeetje AnneFleur, wat een hoop leuke dingen heb je al mee mogen maken. Alsof je al weken onderweg bent! Ben benieuwd naar je ervaringen die je allemaal op gaat doen in de kliniek! Kom maar door met je verhalen :-)
  5. Jody:
    1 mei 2018
    Anne-Fleur, wat fijn om te lezen dat de eerste week zo goed bevallen is!
    Geniet van al deze geweldige ervaringen & veel succes met je stage!
  6. Henriette Cremers:
    1 mei 2018
    Leuk Anne-Fleur om je levensverhaal te volgen👍.
    Wat heb je al veel gedaan de eerste week!. Succes met je stage en geniet van alle mooie momenten. Heel veel groetjes😀
  7. Botak:
    3 mei 2018
    Whow Anne-Fleur!!!!!! nog maar 'n paar dagen onderweg en dan al zoveel heerlijke, lekkere en avontuurlijke verhalen :-)
    Veel succes met je stage meid en laat ons hier maar 'n beetje meegenieten door af en toe van die leuke verhalen te schrijven.
  8. Angelie:
    4 mei 2018
    Gaaf om dit zo mee te kunnen lezen. Ben benieuwd naar je verhalen van de stage plekken. SE, verlos, en operatie....Alle 3 spannend. Geniet van je tijd daar 😘
  9. Petra en Jan Wijers:
    4 mei 2018
    Hoi Anne-Fleur,

zie net toevallig jou reisblog voorbij komen.
    Wij willen jou een hele mooie interessante stage toewensen en tevens geniet van het avontuur en het mooie land.

Groetjes Petra en Jan Wijers.